Мета і завдання факультативного курсу
«Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе»
Мета: створення умов для формування громадянських та соціальних компетентностей здобувачів освіти, що передбачає виявлення ними конфліктологічної компетентності, вмінь і навичок вирішення конфліктів мирним шляхом, ненасильницької поведінки та громадянської позиції.
Завдання:
надати базові теоретичні знання з конфліктології; - ознайомити з основними засадами миробудування;
ознайомити з поняттям «насильство», його видами;
закріпити практичні навички вирізнення проявів насильства у повсякденному житті;
опанувати ненасильницьку модель поведінки;
відпрацювати практичні навички протидії булінгу;
сформувати розуміння ґендерної рівності;
сформувати навички протидії дискримінації за статевими, віковими, етнічними, культурними ознаками, віросповіданням, ознаками відсутності/наявності інвалідності тощо;
сформувати навички вирішення конфліктів мирним шляхом;
ознайомити з поняттями «відновний підхід», «відновні практики», «медіація» - відпрацювати навички відновлювальної комунікації;
сформувати розуміння безпечного освітнього середовища;
сформувати розуміння важливості участі учнівської молоді у миробудуванні та вирішенні конфліктів мирним шляхом;
сформувати розуміння важливості участі жінок і дітей у розв’язанні конфліктів та миробудуванні.
Загальні риси методичної системи досягнення мети, засоби її досягнення, форми і режим занять.
Принципи побудови та впровадження Програми факультативного курсу: комплексність, варіативність, послідовність, логічність, викладення матеріалу, його поступове ускладнення.
Кожна тема Програми містить теоретичну і практичну частину. Зокрема, теоретична частина передбачає використання інформаційних повідомлень/міні-лекцій, дискусій з учнями.
Практична частина об’єднує роботу в малих групах, парах, моделювання та аналіз ситуацій, перегляд та обговорення відеороликів, мозкові штурми, рольові ігри, вирішення ситуацій, створення презентацій та колажів тощо.
Основною організаційною формою реалізації теми, передбаченої Програмою, є тематичне заняття з використанням елементів тренінгу.
Ключовим елементом методичної системи забезпечення реалізації Програми факультативу є посібник (Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект. Київ: ФОП Стеценко В.В., 2016. 192 с.), програма освітнього тренінгу «Базові навички медіатора/медіаторки служби порозуміння закладу освіти», методичний посібник «Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом “рівний-рівному” та вирішення конфліктів мирним шляхом в закладах освіти».
Форми контролю за результативністю засвоєння Програми: години рефлексії до кожного розділу, підсумкове заняття, опитування, захист творчої роботи, участь в тематичних конкурсах, виставках, інших формах виховної роботи.